Strona główna » Jak zmotywować się do biegania?
motywacja do biegania

Jak zmotywować się do biegania?

Motywacja to słowo, które spędza sen z powiek nie tylko sportowcom, ale też wszystkim, którzy nie mogą zmobilizować się do wykonania lub wykonywania jakiejś czynności. Dziś bycie zmotywowanym jest jak konieczność. Mamy przecież motywujące hasła na koszulka i shakerach, motywacyjne wykłady z coachami, a nawet motywujące profile na Instagramie. Tylko czy to wszystko naprawdę działa? Jak efektywnie zmotywować się do biegania?

Przede wszystkim ustal, dlaczego brak ci motywacji

Większość ludzi nie ustaje w poszukiwaniu motywacji do wykonania jakiejś czynności, często zupełnie bezskutecznie. Dlaczego? Właśnie ze względu na to, że nie pytają siebie o to, dlaczego nie mają motywacji. Z bieganiem jest podobnie. Może wybrałaś złą porę do biegania i za żadne skarby świata nie jesteś w stanie zmotywować się do wyjścia z łóżka o 5:30 rano w celu odbycia treningu? Może po prostu rozleniwiłaś się przez dłuższy czas niepodejmowania żadnej aktywności fizycznej? A może zwyczajnie nie lubisz biegać? O ile w pierwszych dwóch przypadkach jesteś w stanie znaleźć lekarstwo na brak motywacji, o tyle trzecia kwestia to przypadek beznadziejny. Możesz oczywiście starać się polubić bieganie, ale to już temat na inną rozmowę!

Spraw, by bieganie kojarzyło ci się z przyjemnością

Zacznijmy jednak od rozwiązania podstawowych problemów z motywacją do biegania. Weźmy pod rozwagę wspomnianą wcześniej źle dobraną porę treningu. To prawda, że bieganie rano potrafi dać kopa do działania na cały dzień, wyposażyć cię w niespożyte pokłady dobrej energii i szybciej spalić tłuszcz. Jeśli jednak nie należysz do rannych ptaszków, to bieganie rano nie jest ci przeznaczone. Ja na przykład uwielbiam biegać rano, ale gdy za późno położę się spać, to żadna motywacja nie jest w stanie wyciągnąć mnie z łóżka o 6 rano. Wtedy zwyczajnie przekładam trening na popołudnie. Wnioski? Zmotywowanie się do biegania jest o wiele łatwiejsze, jeśli dopasujemy do siebie wszystkie aspekty treningu – tempo, miejsce, czas, towarzystwo lub jego brak, itp. W optymalnych warunkach zobaczysz, że bieganie nie musi być katorgą, za to może być niesamowitą przyjemnością!

Kryzys biegowej motywacji

Nawet osoby bardzo aktywne, które biegają na co dzień, mają czasami gorsze dni. Ja także się z nimi spotykam. Czasami nie są to nawet dni, lecz tydzień lub dwa, kiedy cierpię na permanentnego lenia. Nazywam to kryzysem biegowej motywacji, który prawdopodobnie prędzej czy później dopadnie każdego. Podstawowa zasada walki z tą przypadłością to nie pozwalać na to, by taki stan utrzymywał się za długo. Odpuszczając jeden trening, zwiększasz prawdopodobieństwo, że odpuścisz również kolejny i kolejny, dlatego im szybciej utniesz ten brak motywacji, tym lepiej. Moim sprawdzonym sposobem jest przypominanie sobie pozytywnych doświadczeń związanych z bieganiem. Zawsze na treningu robię sobie też zdjęcie pamiątkowe. Te zdjęcia stają się później świetnym motywatorem. Skoro tydzień temu mogłam spokojnie przebiec 10km, to dziś nie dam rady?

Motywacyjne fotki, cytaty i wykłady – czy to działa?

Problem z motywacją do biegania jest też taki, że na każdego działa coś innego. Przykładowo jedni wolą przykleić sobie do lodówki swoje zdjęcie z umięśnionym brzuchem, natomiast innych znacznie bardziej motywuje fotka ich samych w rozmiarze XL. Wolisz pozytywną czy przerażającą motywację? Upewnij się, co działa na ciebie bardziej, choć w większości przypadków jest to jednak motywacja ukazująca, jak mogłoby być, gdybyśmy się postarali! Kolejna kwestia to morze motywacji płynące w Internecie. Tu również wybierz formę, która motywuje cię najbardziej. Zdjęcia osób, których umięśnienie jest idealne? Hasła typu „never give up”? A może wykłady z coachami, którzy są specjalistami od motywacji? Wszystko zależy od twoich indywidualnych upodobań, jednak pamiętaj, że najskuteczniejsza forma motywacji to nie ta, która wyjmie ci z życia kilka godzin, które spędzisz  w necie, lecz ta, która sprawiła, że wyszłaś na trening!

Jak zmotywować się do biegania? Przede wszystkim podejmując się przygody z bieganiem nie tylko dla zrzucenia kilogramów, ale także dla przyjemności. Chudnięcie może się bowiem okazać niewystarczającym motywem, by wychodzić na trening każdego dnia. Dopasuj treningi do swoich możliwości i upodobań. A gdy dopadnie cię kryzys, zwalcz go jak najszybciej w ulubiony sposób!

Jak zmotywować się do biegania?
5 (100%) 1 vote