Strona główna » Zaczynam biegać – jak zacząć?
jak zacząć biegać

Zaczynam biegać – jak zacząć?

Często pytacie mnie: jak zacząć biegać? Chciałybyście ruszyć z kanapy, ale zawsze macie jakąś wymówkę. Dziś kilka wskazówek, jak szybko i bezpiecznie zacząć biegać. Mówi się, że najtrudniej zacząć, i rzeczywiście niewiele jest czynności, przy których ta myśl się nie sprawdza. Bieganie nie jest tu wyjątkiem, choć jeśli wiesz, jak się do tego zabrać, to okazuje się, że nie taki diabeł straszny… Zaczynasz biegać? Sprawdź, jak to zrobić!

Przygotuj się… teoretycznie

Wydaje ci się, że wystarczy narzucić sportowe ciuchy, założyć buty i po prostu wyjść z domu? Z pewnością tak, jeśli chcesz tylko biegać. Jeśli jednak chcesz biegać:

  • bezpiecznie
  • poprawnie technicznie
  • z uwzględnieniem odpowiednich partii mięśniowych
  • tak, by przynieść korzyść swojej sylwetce
  • bez zadyszki i złego samopoczucia,

To powinieneś przygotować się nie tylko fizycznie, ale także teoretycznie! Bieganie tylko pozornie jest najłatwiejszą z możliwych do podjęcia aktywności. Jednak w rzeczywistości może być bardzo kontuzjogenne, niewygodne, a nawet bolesne. Piszę: może być, bo może takie być tylko wtedy, gdy nie nauczysz się, jak zacząć biegać. Przede wszystkim warto dowiedzieć się, jaka jest poprawna technika biegania, czyli lądowanie na śródstopiu na lekko ugiętym kolanie. Ta wiedza przełoży się na komfort twoich treningów, ale także na efektywność oraz bezpieczeństwo. Koniecznie zaopatrz się też w dobre buty. Poczytaj opinie na temat wybranych modeli, zastanów się, gdzie będziesz biegać, by dokonać słusznego wyboru. Zapoznaj się też z technikami oddychania oraz faktami na temat pracujących podczas biegania mięśniami (nogami, brzuch, ręce). Dzięki temu w trakcie każdego biegu będziesz czuć się dobrze, a jednocześnie zapracujesz na widoczne rezultaty!

Zacznij od marszu

Kolejną kwestią przy rozpoczynaniu przygody z bieganiem jest przygotowanie fizyczne. Sprawdza się tu znakomicie metoda małych kroczków, gdyż nie każdy od razu będzie w stanie przebiec 5km bez zadyszki i bólu nóg. Przede wszystkim jeśli jesteś osobą, która do tej pory wiodła mało aktywne życie, długo nie ćwiczyła żadnego sportu, to warto przygotować swoje ciało do tego, że niedługo zacznie biegać regularnie. Podobnie jest w przypadku osób zmagających się z otyłością – tu wręcz niewskazane jest z powodów zdrowotnych, by od razu zacząć biegać. Nie rzucaj się na głęboką wodę, nie stawiaj sobie zbyt aktywnych celów – to o wiele zdrowsze i bardziej motywujące. Nie musisz nawet od razu biegać! Wybieraj się na spacery, przechodź do szybkiego marszu lub marszobiegu albo uprawiaj nordic walking. Każdy wstęp do przygody z bieganiem jest dobry, bo przygotowuje organizm na bardziej intensywny wysiłek.

Co masz zrobić jutro, zrób dziś

Zaczynanie od marszu ma też sens pod innym względem, a mianowicie utrzymania regularności treningów, z którym bardzo często mamy problem. Zarówno osobom początkującym w bieganiu, jak i tym, którzy dopiero szykują się do przebieżek, maszerując, gorąco polecam zaczynanie od dzisiaj! Sama  jestem zwolenniczką zaczynania od dziś, bo z doświadczenia wiem, że jutro zawsze znajdzie się jakiś powód, by odłożyć trening na kolejne jutro i prawdopodobnie będzie to dobry powód! Zresztą zbyt wielu ludzi wokół odkłada swoje treningi na jutro, które okazuje się nigdy nie nadejść. Nie idź tą drogą, nie dołączaj do nich! W przeciwnym razie nawet jeśli zaczniesz biegać, to nie uda ci się utrzymać dyscypliny w regularności.

Zacznij tak, jak lubisz

Dla jednych treningi biegowe są sposobem na życie, dla innych jednak (i jest to chyba przeważające podejście) to sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów albo spędzenie wolnego czasu. Dlatego ważne, by zaczynać biegać w zgodzie ze sobą – w swoim tempie, w swoim ulubionym miejscu, w swoim najwygodniejszym stroju. Takie dopasowanie biegania do swoich potrzeb daje większe prawdopodobieństwo, że twoja przygoda z joggingiem nie skończy się na zaczynaniu.

Zaczynaj w każdy poniedziałek

Bardzo wielu ludzi ma tendencję do zaczynania aktywności czy diety od pierwszego dnia miesiąca czy od poniedziałku. Lubimy równe daty i traktujemy je jak wyrocznię dla zmiany nawyków. Tu sprawa wygląda podobnie, jak z odkładaniem biegania na jutro z jedną tylko różnicą – poniedziałek to konkretna data, czas dokładnie odznaczony, a jutro zdarza się właściwie codziennie. Dlatego jeśli masz tendencję do zaczynania od poniedziałku, to jak najbardziej zaczynaj! Każdy poniedziałek jest świetną okazją do rozpoczęcia przygody z bieganiem, a suma tych poniedziałków daje realne, widoczne rezultaty na sylwetce i w kondycji. Chyba warto!

Pytanie o to, jak zacząć biegać, jest jednym z najczęściej pojawiających się pytań. Mam nadzieję, że podane sposoby pomogą ci podejść do sprawy na poważnie,  a później cieszyć się każdym kolejnym bieganiem, jak najprzyjemniejszą na świecie zabawą!

Zaczynam biegać – jak zacząć?
5 (100%) 1 vote